Опис досвіду роботи



Освітній процес на початку ХХІ ст.. в Україні позначився значним реформуванням. Освіта сьогодні – це освіта для конкретної людини і людства взагалі. Пріоритетним напрямком у її розвитку, підкреслюється у Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ ст., є підготовка людей високої освіченості, кваліфікованих спеціалістів, здатних до творчої праці, критичного мислення, професійного розвитку.
Викладання української мови та літератури як навчальних дисциплін повинно сприяти вихованню особистості, яка здатна вчитися і яка хоче вчитися. Усе гостріше постає питання: як, залишаючись у рамках класно-урочної системи, підвищити ефективність навчального процесу. На сучасному етапі навчання літератури значну роль відведено вихованню вдумливого читача – людини з критичним мисленням, здатної оцінювати себе, навколишній світ. Але як добитися цього, якщо учні скуті у спілкуванні, не проявляють ініціативи у висловленні власної думки, схильні до того, щоб відсидітися, бути непоміченим на уроці. Сьогодні зрозуміло: традиційна структура уроку (опитування, вивчення нового матеріалу – учитель розповідає, а учень слухає, - закріплення) застаріла. Отже, постає проблема якості уроків, проведення яких не можливе без урізноманітнення їхніх форм і методів. Ось чому я переконана, що ключем освітньої реформи є критичне мислення. Уже декілька років я працюю над проблемою: «Розвиток критичного мислення методом проектів, як засіб реалізації дослідницьких, практичних та творчих завдань освіти».
      Використання інтерактивних методів методів та інноваційних технологій:
1.     урок – проект;
2.     урок – семінар;
3.     урок – конференція;
4.     урок – дослідження;
5.     урок рольової гри;
6.     урок – казка;
7.     урок – подорож;
8.     урок – інсценізація.
 У вивченні літератури переважає проблемно-пошуковий метод, бо уроки літератури – це «чудова модель життя», де діти «випробовують себе у найрізноманітніших  ситуаціях, пізнаючи своє «я», дошукуючись істини, одержуючи при цьому насолоду від самого процесу пізнання. Мета уроку літератури – відкриття неповторності кожної дитини, створення умов для її самореалізації у процесі спілкування з художнім текстом, учителем, товаришами.
Ні розвиток критичного мислення , ні метод проектів не є принципово новим у світовій педагогіці. Мене зацікавила праця Метью Ліпмана, переклад якої з англійської здійснив О.В. Тягло. У цій роботі автор підкреслює, що у розвитку критичного мислення важливу роль відіграє дослідження, розвідка або пошук (пізнавальний, практичний). Воно позначає вдосконалюючи діяльність, завдяки якій відкриваються або концентруються шляхи оперування з проблемним предметом (сучасний метод проектів). Цей напрям пов’язують з ідеями гуманістичного напрямку філософії і освіти, висунутим американським філософом і педагогом Дж. Дьюї, а також його учнем В.Кілпатрикром. На думку цих учених «завдання проекту не тільки в тім, щоб виконати якусь корисну роботу, а й у тім, щоб на цій роботі розширити свій світогляд, набути теоретичних знань, що дають потім змогу краще розуміти життя, по-науковому творити його».
Роботу над проектом я розглядаю як творчу співпрацю учителя і учня. Реалізація методу проектів на практиці веде до зміни ролі вчителя: він уже перестає бути джерелом знань для учнів і перетворюється на організатора пізнавальної діяльності школярів. Традиційний звязок «учитель - учень» змінюється на «учень - учитель». Особливого значення набуває залучення школяра до процесу пошуку. Цінною є співпраця двох сторін, а важливим є не лише результат, а й процес досягнення результату.
Яке ж моє завдання, як учителя, на такому уроці? Не завжди я визначаю мету уроку, а от за обсяг навчального матеріалу, форми його опрацювання, забезпечення демократичного стилю спілкування, атмосфери творчого пошуку, успіху кожної дитини відповідаю я – вчитель української мови та літератури. Тобто під час роботи над проектом я виконую функцію консультанта : допомагаю учням у пошуку інформації, координую процес роботи над проектом, підтримую, заохочую учнів, враховую їхні можливості і інтереси, навчаю бути комунікабельними, толерантними, творчими.  
    Актуальність методу проекту і розвитку критичного мислення полягає у тому, що він сприяє збагаченню умов для розвитку індивідуальних здібностей і нахилів дитини, розвиває критичне і творче мислення, учить інтелектуально вдосконалюватися. Цінним виступає те, що під час таких уроків учень здатний до взаємодії, співпраці, діалогу, тобто він дає змогу школярам реалізувати себе як особистість за постійно змінюваних обставин. Учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, вирішувати. Учень навчається планувати, організовувати і контролювати свої знання і дії.
Метою дослідження є:
- активізація творчої діяльності учнів;
-заохочення учнів до процесу вирішення проблеми;
-поділ учнями інформацією, яка сприяє виникненню  мотивації творчої діяльності;
 -особистим прикладом показувати, якими якісними характеристиками повинні бути наділені сучасні люди, уміти слухати, дозволити самостійність, ризик, проявляючи при цьому справедливість і розуміння.
               Найважливішими завданнями, поставленими для подолання труднощів, є:
- впровадження  нових  освітніх  технологій;
- здатність  генерувати нові  ідеї;
- професійне  самовизначення з урахуванням власних  здібностей, уподобань  та інтересів;
-активна  життєва  позиція, адаптація,готовність до безперервної освіти,конкурентної боротьби на  ринку  праці , потреби  ініціативно включатись  в систему  нових  економічних  відносин,  в  підприємницьку  діяльність.
       Проекти розвивають у людині культуру:
1.     мислення – критичне, логічне, глибину, оперативність, відкритість, ерудицію, самостійність,самокритичність.
2.     мовлення – ясність, точність, стислість, розкутість, виразність, правильність.
3.     поведінки – коректність, тактовність, розкутість, ввічливість.
4.     спілкування - повага до товаришів;залучення однодумців; відповідальність за своє слово.
   Однією із інноваційних технологій навчання і виховання, що забезпечує формування основних компетентності  учня є проектна технологія. У нашій школі в старших класах мала кількість учнів. Тому я працюю з особистісними проектами, що входять в груповий (пошуковий, дослідницький, творчий).
Робота в групах пробуджує бажання брати хоч маленьку участь у роботі колективу. Учні починають думати, аналізувати, висловлюватися.
Критично мисляча людина – це особистість, яка відбулася і перебуває у постійному пошуку проблем і шляхів їх розвязання.
Але особливо мене зацікавив метод проектів, бо його технологія передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють вирішити ту чи іншу проблему шляхом самостійних дій учнів із обов’язковим представленням отриманих результатів. Учень має змогу вирішувати ту чи іншу проблему самостійно, але обовязковим є представлення отриманих результатів.
Проекти:
Назва проекту
Практичний етап
«Тарас Шевченко і наш край» (до 200-річчя з дня народження Т.Г.Шевченка)
1.     Знайти у селі найстаріше видання "Кобзаря",
2.      Зустрітися із старожилами, дізнатися коли Шевченкове слово з’явилося у нас,
3.     3. систематизувати дослідницькі матеріали, дослідити роль «Кобзаря» 1921 року видання у житті дитини..
«Життя, як спалах»
(до 200-річчя з дня народження Маркіяна Шашкевича)
1. Створити навчально-методичний посібник «Провісник долі»
2. Дослідницька робота «Народний вчитель»  (про «Читанку»)
3. Збірка поезій Гнип Наталії «Лицар правди»
4. Сценарій свята «Непогасна зоря»
5. Екскурсії у музей М. Шашкевича і «Русалки Дністрової»
6. Створення карти «Країна духовності» на основі моральних цінностей «Читанки» Шашкевича.
«Б.-І. Антонич – князь природи і життя» (
1.              Створили навчально-методичні посібники «…», «….»
2.              Уклали словник образів-символів до збірки «Привітання життя».
3.              Малюнки до творів, асоціативні кущі, сенкани.
«Ти знаєш, що ти - людина»
1.     Видали літературні альманахи «Життя прожити – не поле перейти»; «А бути щасливим так хочеться».
2.     Уклали словник складових добра
3.     Індивідуальні проекти у формі книжечки.
«Мова – писемність - книга»
1.     Укладено словники «Фразео-логізми нашого села»; прислівя нашої місцевості;
2.     Створено словники «Крилаті вислови у творчості Т.Шевченка»;
     словник образів-символів у   поезіях Т.Г. Шевченка;
3.     Досліджено біблійні вислови у «Кобзарі» Т.Г.Шевченка;
4.     Видано збірку поезій учнів «Книга вчить, як на світі жить».
Переваги проектної діяльності:
-               Розвиває ініціативу школярів;
-               Привчає до планової роботи;
-               Озброює вмінням оцінювати всі обставини враховувати ускладнення;
-               Навчає спостерігати, перевіряти себе в процесі праці;
-               Вчить правильній звітності;
-               Розвиває енергію, наполегливість у досягненні мети;
-               Привчає до самостійності;
-  Збільшує можливість сучасного та естетичного оформлення робіт.                            
    Працюючи за технологією проектів, я розробила послідовність їхнього виконання:
·        назва проекту;
·        актуальність;
·        мета і завдаання;
·        визначення етапів реалізації проектів;
·        механізм реалізації проектів;
·        визначення етапів реалізації проекту;
·        обовязки та відповідальність учасників проекту;
·        очікувані результати;
·        оцінка і самооцінка.
Досягнення моїх учнів за пять літ.
  Конкурси :
  а) Петра Яцика: Гнип Володимир(2013 р. – 3 місце);
  б) творчий конкурс імені Т. Шевченка – 2013 рік Гнип  Володимир– 3 місце;
  в) конкурс творчої молоді (номінація «Література» Гнип В.)
  г) «Славетні імена. Маркіян Шашкевич» 2011 р.; Лемішко В.- 1 місце  )
  д)«Славетні імена.Б.-І. Антонич» 2014р.; Шикітка О. -1 місце.
   Обласні конкурси
  е) «Славетні імена. Маркіян Шашкевич» 2011 р.; Лемішко В.- 1 місце  )
   є) “Розкрилля душі” – І місце – Романів Соломія; ІІ місце – Захарків Ірина;
  ІІІ місце – Гнип Володимир
ж) “Об’єднаймося ж, брати мої!” – Гнип В. – ІІІ місце.


Отже, метод проектів сприяє забезпеченню умов для розвитку індивідуальних здібностей і нахилів дитини, розвиває критичне і творче мислення, учить інтелектуально вдосконалюватися.

Немає коментарів:

Дописати коментар